Сплата податків, тим більше в тяжкий для країни час, є пріоритетним джерелом поповнення бюджету, однак це має стимулюватися відповідними заохочувальними програмами та умовами, а не постійними перевірками під будь-яким приводом без дотримання чітких меж законодавства.
Досить частою «новелою» у 2023 році стало проведення перевірки на підставі п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та «отримання інформації».
Так, п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України передбачає, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону України «Про ціни і ціноутворення» з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом. Податкові органи здійснюють контроль за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) шляхом проведення фактичних перевірок.
Тобто, п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України передбачав для податкових органів тимчасово делеговані функції, що в свою чергу означало, що наділяючи податкові органи такими повноваженнями їх було наділено і обов’язком виконувати такі делеговані повноваження у відповідності до вимог законодавства, що регулюють питання здійснення державного нагляду за цінами та ціноутворенням.
На що варто звернути увагу при проведенні фактичної перевірки саме з цих підстав:
По-перше, відповідно до цього ж п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України фактична перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- отримання у встановленому законодавством порядку від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення;
- отримання письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Отже, мають місце чітко визначені фактичні, а не лише правові підставі, а саме – отримання оформленого у відповідності до законодавства повідомлення від виключного переліку суб’єктів – держаних органів, органів місцевого самоврядування, покупця, тому в даному випадку доцільно звернути увагу на наказ про призначення перевірки, щоб у ньому було вказано не лише посилання на п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, а також заначено про наявність відповідного повідомлення, варто також затребувати і саме повідомлення аби переконатися, що воно подано дійсно суб’єктом, який зазначений в нормі п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.
По-друге, в цьому ж п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України вказано, що податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону України «Про ціни і ціноутворення».
Тобто, податкові органи тимчасово виконують повноваження органів державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення в частині саме здійснення державного контролю (нагляду).
В той же час, ст. 16 Закону України «Про ціни і ціноутворення» передбачає, що дотриманням суб’єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та іншими законами. При цьому п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не містить окремого застереження щодо того, що в даному випадку Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не поширює свою дію – і саме в цьому полягає ще один цікавий нюанс.
13.04.2022 року Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі Постанова – №303).
Пунктом 1 Постанови №303 (передбачалося припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні».
В той же час, п.2 Постанови №303 передбачалася можливість протягом періоду воєнного стану здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Тобто, даною Постановою №303 було визначено підвищені вимоги до порядку проведення таких перевірок, а саме – визначено, що не усі уповноважені органи, а лише центральний орган виконавчої влади може призначити здійснення такої перевірки.
При цьому, п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не регулює питання призначення перевірки, а лише вказує, що така перевірка проводиться податковими органами, тому дана норма не відповідає вимогам якості закону та власне містить невизначеність ситуації в частині визначення компетентного органу на призначення перевірки.
В той же час, вважаємо, що доцільно враховувати і вимоги п.2 Постанови №303, що в умовах воєнного стану такі перевірки можуть бути призначені тільки на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, тому можна порушувати питання, що у випадку, коли призначена, наприклад, територіальним управлянням перевірка є такою, що призначена некомпетентним органом.
Хоч висновків суду з приводу застосування п. 69.27 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та п.2 Постанови №303 ще не має, однак не зайвим буде вказати на їх дотримання.
Підсумовуючи хотілося б зазначити, що платити податки – треба, а от допускати порушення своїх права, в тому числі і щодо проведення перевірок – не треба, бо ми все ж таки намагаємось будувати правову державу.
Анна Мартиненко
Партнер, адвокат, Керівник адміністративної та господарської практики АО Кравець і партнери
+380-44-229-6950