Наступна атака податкової на бізнес – штрафи за порушення строків, а чи правомірно?

Наступна атака податкової на бізнес – штрафи за порушення строків, а чи правомірно?

Повернення обличчям податківців до бізнесу у кінці 2022 року виразилося у масовій відмові в реєстрації податкових накладних, а також щедрими податковими повідомленнями-рішеннями про нарахування штрафів за порушення строків реєстрації податкових накладних та коригувань до них.

Саме зі строками реєстрації та відповідальністю за їх порушення і спробуємо розібратися.

Воєнний стан вплинув на кожну сферу діяльності, що вимагало і зміни законодавства, однак, що стосується сфери мінливості змін податкового законодавства, то тут варто зазначити швидше корисливий зиск, ніж дійсне сприяння полегшенню та підтримці ведення бізнесу в Україні.

Так, ще 03.03.2022 року Підрозділ 10 розділу ХХ ПК України доповнено пунктом 69 згідно із Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» №2118-IX від 03.03.2022 року, яким вирішено установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Особливу увагу слід звернути на пп. 69.9 п. 69 Підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, який в первісній редакції мав наступний зміст: для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Що стосується даних змін, то тут варто зазначити, по-перше, що мова йде про зупинення строків на час дії воєнного стану, по-друге, зміни набули чинності 07.03.2022 року, а воєнний стан було введено з 24.02.2022 року, що звісно породжує дискусії з приводу дії закону в часі та його фактичного застосування.

Через пару тижнів, а саме 15.03.2022 року було внесено чергові зміни Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» №2120-IX від 15.03.2022 року.

Даними змінами доповнено п. 102.9 статтю 102 ПК України, який передбачав, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, в законодавстві тепер вже містилися майже однакові норми, що регулювали перебіг строків, але є одна суттєва відмінність – це підстави зупинення, якщо в п. 69 Підрозділу 10 розділу ХХ ПК України мова йде лише про воєнний стан, то в п. 102.9 ст. 102 ПК України – про воєнний та надзвичайний стан.

Поруч з цим слід відзначити, що надзвичайний стан та надзвичайна ситуація – це не однакові поняття, вони регулюються різним законодавством (Кодекс цивільного захисту України, Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану»), вводяться в дію різними суб’єктами, мають різні правові наслідки, наприклад, поширення епідемії коронавірусу спричинило введення в Україні постановою КМУ надзвичайної ситуації, в той час, як визнання рф днр і лнр своєю територією спричинило видання Президентом України 23.02.2022 року Указу про введення надзвичайного стану на окремих територіях.

Ще через пару місяців – 12.05.2022 року, коли ворога було зупинено, бізнес зазнав підступного удару з іншого боку – було введено принципово суттєві зміни до описаних вище змін, зокрема мова йде про зміни внесені Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» №2260-IX від 12.05.2022 року.

Так, п. 102.9 ст. 102 ПК України було дещо доповнено, а саме норма даного пункту тепер мала такий зміст: на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Отже, зупинення строків тепер не мало загального характеру, а містило свої винятки.

Власне такі винятки з’явилися в пп. 69.9 п. 69 Підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, який також зазнав змін і містив наступні норми: для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

Таким чином, з прийняттям законодавчих змін законом №2260-IX від 12.05.2022 року, що набрав чинності з 27.05.2022 року строки для реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних більше не зупинялися на період дії воєнного чи надзвичайного стану, що відповідно поновлювало для платників податків обов’язки з вчасної реєстрації податкових накладних, однак, на жаль, через низький рівень вжиття з боку держави заходів інформування про такі суттєві зміни не всі суб’єкти оподаткування вчасно звернули на це увагу.

Цілком ймовірно, що така мінливість законодавчих змін під приводом воєнного стану на фоні низького рівня інформування, перебої у роботі самих інформаційних систем для реєстрації податкових накладних, що було добре відомо, була вчинена умисно, аби збільшити в майбутньому кількість податкових повідомлень-рішень з метою штучного наповнення бюджету внаслідок застосування штрафних санкцій, що звісно негативно впливає на сам бізнес та його зацікавленість в розвитку на території України та ще й в період воєнного стану.

Варто відзначити, що залишилися чинними норми про звільнення від відповідальності у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, що передбачено пп. 69.1. п. 69 Підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, однак дана процедура також має свої нюанси про, що нами раніше аналізувалось в статті «Підтвердження неможливості сплати податків та подання звітів стало обов’язковим».

Резюмуючи можна сказати, що внесеними змінами дискусійних питань стало набагато більше, на жаль, цілком вірогідно, що дана дискусія буде розгортатися вже в судових інстанціях, але хто стукає, тому й відкривають і можливо в недалекому майбутньому хтось таки наважиться ввести відповідальності і за недолугу законотворчість, і за «творчість» податкових органів у разі скасування податкових повідомлень-рішень, а поки – боремося за свої права та краще майбутнє!

І варто пам’ятати, що будь-які обіцянки чиновників при прийнятті Законів та постанов не штрафувати та допомагати бізнесу у житті перетворюється на штрафи та блокування, тому не варто розраховувати на допомогу від законотворців, навіть під час війни, та уважно слідкувати за змінами законодавства самостійно або доручити це фахівцям.

Анна Мартиненко, Ростислав Кравець – АО Кравець і партнери

Leave a Comment

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Scroll to Top

Заказ обратного звонка

    Замовлення зворотного дзвінка