Із 20 січня набув чинності закон про захист прав споживачів фінансових послуг. Його Верховна Рада ухвалила у вересні 2019‑го.
Тепер банки зобов’язані розкривати повну й актуальну інформацію про умови надання послуг. Зокрема, вартість позик, включаючи комісії та платежі за додаткові послуги, умови дострокового повернення кредиту, можливі штрафи. До березня діятиме перехідний період, щоб банки мали час пристосуватися до нових умов роботи. У червні на сайтах фінустанов з’являться калькулятори для розрахунку витрат і доходів клієнтів від операцій. Зміниться реклама фінансових послуг. Має містити детальну інформацію про вартість, умови послуг і ризики. За порушення прав споживачів доведеться сплатити штраф у розмірі від 300 до 800 мінімумів доходів громадян. Це 5100–13 600 грн.
— Сьогодні банки масово порушують права клієнтів, — каже адвокат 46-річний Ростислав Кравець. — Найчастіше не надають повної інформації. У більшості випадків людина, яка бере споживчий кредит, не читає умов договору. Просто заповнює стандартну анкету. Текст договору їй радять знайти на сайті фінустанови. По-перше, це зробити не так просто. По-друге, документи надруковано і сформовано таким чином, що навіть фахівцям важко розібратися в них. Не вперше чуємо про вимоги законодавства, що забороняють приховані комісії, платежі. Все одно трапляються випадки, коли банки пакет документів формують так, що споживач не розуміє, за що платить. Наприклад, клієнтам нав’язують послуги страхових компаній. Погрожують, що без цього не вдасться отримати гроші. Насправді страховка не є обов’язковою умовою видачі кредиту.
Щоб не стати жертвою нечесних банкірів, слід уважно читати умови договорів. Не слухайте працівників, які кваплять підписати угоду сьогодні. Цього не можна робити, доки не дізнаєтеся всі умови отримання кредиту.
Маргаріта ДИКАЛЮК, ГазетаУА