В Україні банки блокують рахунки клієнтів через порушення правил фінансового моніторингу. Крім того, розірвати договір можуть, наприклад, через відсутність ідентифікації клієнта.
Банки в такому випадку посилаються на умови договори, а також закон про фінансовий моніторинг. OBOZ.UA вивчив умови договір трьох найбільших українських банків. Зазвичай в договорах вказують, що банк має право з власної ініціативи і письмово попередивши клієнта закрити рахунок, якщо:
- 12 місяців не було жодних операцій (і немає залишку коштів на рахунку);
- після смерті клієнта;
- якщо клієнт порушив свої зобов’язання згідно з Договором (наприклад, не актуалізував дані);
- якщо співпраця може призвести до фінансових збитків, погіршення іміджу банку;
- якщо клієнт обманув банк (надав недостовірні дані);
- якщо клієнт використовує рахунок не для власних потреб;
- якщо діяльність клієнта суперечить законодавству;
- за наявності підстав, передбачених законодавством з питань фінансового моніторингу;
- у випадку виникнення у банку підозри або виявлення ознак незаконних операцій із платіжним інструментом.
Окрема група причин є і щодо фінансового моніторингу. Є порогові суми, після яких надання документів, що підтверджують походження коштів, є обов’язковим. Йдеться про 400 тис. грн. Якщо це менша сума, то банки використовують ризик-орієнтований підхід. Ризиковими вважають всі нетипові операції, операції з готівкою, криптовалютою, отримання виграшів від казино, перекази від PEPів (публічних осіб, чиновників, представників влади) і т.д.
Ст. 15 закону, що регулює фінансовий моніторинг, встановлено такі причини для розірвання договору з ініціативи банку:
- якщо неможливо провести ідентифікацію та/або верифікацію клієнта;
- встановлення клієнту неприйнятно високого ризику або ненадання клієнтом необхідних для здійснення належної перевірки документів чи відомостей;
- подання клієнтом чи його представником недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману;
- якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або в інтересах якої проводиться фінансова операція, є неможливим.
Адвокат Ростислав Кравець, який в суді представляє клієнта, з яким банк розірвав договір з власної ініціативи, розповідає: зазвичай є три причини для розірвання договору. “Може бути операція, яка викликала підозри у банку, банк запросив інформацію, а клієнт нічого не відповів. Може бути, що клієнта внесли в санкційні списки, або він пов’язаний з особами з санкційних списків”, – розповідає адвокат в коментарі OBOZ.UA. Адвокат впевнений: банк не може закрити рахунок без жодних підстав. Тому у будь-якому випадку у клієнта є можливості звертатись до суду.