Відповідно до Закону про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України (№8488) вносяться зміни до ст. 481 Митного кодексу України, а саме:
Статтю 481 Митного кодексу України Перевищення строку тимчасового ввезення товарів, у тому числі транспортних засобів особистого користування, транспортних засобів комерційного призначення, або строку тимчасового вивезення товарів, чи втрата транспортних засобів – викладено в новій редакції.
Не сильно зосереджуючись на юридичних аспектах, конфіскація автомобіля тимчасового ввезеного на територію України можлива у випадках: перевищення строку такого тимчасового ввезення більше ніж на тридцять діб, а також втрата цих транспортних засобів у тому числі їх розкомплектування. При цьому слід зазначити, що конфіскація автомобіля є альтернативним видом стягнення у даному випадку.
Проте, відповідно до ч. 2 ст. 511 Митного кодексу України (в редакції відповідно до прийнятих змін), у разі виявлення порушень митних правил, передбачених у тому числі частиною шостою статті 481, цього Кодексу, тимчасове вилучення товарів, у тому числі транспортних засобів особистого користування, транспортних засобів комерційного призначення, які підлягають конфіскації відповідно до цих статей, а також відповідних документів є обов’язковим.
Тобто, в разі притягнення особи до відповідальності за ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України, тимчасове вилучення транспортного засобу є обов’язковим.
Слід також додати, що ч. 1 ст. 522 Митного кодексу передбачає, що справи про порушення митних правил, передбачені зокрема частинами першою – п’ятою статті 481 цього Кодексу, розглядаються органами доходів і зборів, тобто, в даному випадку митними органами.
А справи щодо порушення ч. 6 ст. ст. 481 Митного кодексу, та частина, яка передбачає конфіскацію транспортного засобу – розглядаються районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами (суддями).
Сама процедура притягнення до відповідальності також трохи змінена. Зокрема внесені також зміни до ст. 121 КУпАП – доповнено частина 8 і 9:
“8. Керування водієм транспортним засобом, щодо якого порушено обмеження, встановлені Митним кодексом України, а саме порушено строки його тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, передача у володіння, користування або розпорядження такого транспортного засобу особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, –
тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
- Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною восьмою цієї статті, –
тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого”.
Таким чином, якщо порушено ч. 8 ст. 121 КУпАП – органи поліції мають право розглядати такі справи, а, отже, і накладати штраф.
Якщо порушено ч. 9 ст. 121 КУпАП – справи розглядають виключно суди, тобто, органи поліції складають протокол про адмінправопорушення, а потім направляють до суду.
Щодо порушень норм Митного кодексу України в цій частині: ч. 3 ст. 558 Митного кодексу України доповнено словом «Зобов’язані», тобто, наразі вона виглядає так, Правоохоронні органи зобов’язані повідомляти органи доходів і зборів про виявлені ними порушення митних правил або контрабанду.
Очевидно, що якщо органи Нацполіції виявляють порушення Митного кодексу України, зокрема, під час зупинки транспортного засобу (порушення ст. 481 Митного кодексу наприклад), то вони зобов’язані повідомити про це органи доходів і зборів, які вже в силу ч. 1 ст. 522 Митного кодексу України мають право розглядати справи про порушення ч. ч. 1-5 ст. 581 Митного кодексу України та притягувати особу до відповідальності. Оскільки, органи Нацполіції не уповноважені притягувати особу до відповідальності за порушення даних норм Митного кодексу України.
Окремо, слід зазначити, що ст. 558 Митного кодексу України доповнено також частиною, яка вказує: «З метою контролю за державною реєстрацією транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України громадянами, у строки, встановлені законодавством, а також контролю за цільовим використанням та/або передачею транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України чи поміщених у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такі транспортні засоби на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, органи доходів і зборів у автоматизованому режимі зобов’язані передавати органам Національної поліції інформацію щодо:
транспортних засобів особистого користування із зазначенням строків їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту та із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли такі транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту;
транспортних засобів особистого користування, щодо яких порушено обмеження, встановлені Митним кодексом України, а саме порушено строки їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли ці транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту.»
Крім того, змінами встановлено, що поліцейський зобов’язаний зупиняти транспортні засоби у разі:
1) якщо є інформація, що свідчить про порушення власником транспортного засобу митних правил, виявлених органами доходів і зборів відповідно до Митного кодексу України, а саме порушення строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту іншого транспортного засобу особистого користування, використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, розкомплектування чи передачу у володіння, користування або розпорядження такого транспортного засобу особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту;
2) якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб, який зареєстрований в іншій країні, не зареєстрований в Україні у встановлені законодавством строки чи перебуває на території України з порушенням строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, чи використовується для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, чи переданий у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту”.
Що стосується можливості тимчасового вилучення транспортного засобу працівниками Нацполіції при виявленні відповідних правопорушень.
Тимчасове затримання транспортних засобів працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції передбачено ст. 2652 КУпАП, де вказується за порушення яких статей чи частин статтей КУпАП та за наявності яких обставин можливе тимчасове вилучення транспортних засобів, а також ст. 37 Закону України «Про Національну поліцію».
В Той же час, при аналізі змісту прийнятого Закону про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України не було виявлено внесення змін до вищезазначених статтей.
Щодо обов’язку тимчасового вилучення транспортного засобу вказується в разі порушення ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України – перевищення строку тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування та транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України більше ніж на тридцять діб, а так само втрата цих транспортних засобів, у тому числі їх розкомплектування, –
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або конфіскацію таких транспортних засобів.
Але справи про притягнення до відповідальності за дані порушення розглядаються судами.
Таким чином можна зробити висновок, що при порушенні митних правил органи поліції буть вилучати транспортні засоби і в подальшому, саме питання їх конфіскації буде вже вирішуватись у суді.
адвокат, старший партнер АК Кравець і партнери
Голова ГО «Правова держава», Віце-президент Всесвітнього юридичного альянсу,
Віце-президент Світового конгресу українських юристів
Ростислав Кравець для Журналу “Деньги”