17 червня 2018 року набрав чинності Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 2275-VIII), яким внесено зміни до прав і обов’язків учасників товариств з обмеженою відповідальністю (далі – Товариства) та порядку створення, діяльності та припинення Товариств.
Як показує практика, у зв’язку із набранням чинності Законом № 2275-VIII, більшість положень статутів Товариств, затверджених до червня 2018 року, не відповідають нормам вказаного закону.
Однак, законодавцем встановлено строк до 17 червня 2019 року аби Товариства мали можливість привести свої статути у відповідність до прийнятих змін та нововведень.
Після настання вказаної дати, положення статуту, які не відповідатимуть законодавству, втратять свою чинність і не підлягатимуть застосуванню.
Законом № 2275-VIII передбачено своєрідне заохочення Товариств до оновлення свої установчих документів, яке полягає у звільненні їх від сплачувати адміністративного збору за реєстрацію відповідних змін до статуту. Однак, таке заохочення діє лише до 17 червня 2019 року.
Разом з тим, серед «експертів» можна почути думку і про те, що після 17 червня 2019 року Товариство може і далі функціонувати на підставі свого статуту. Така позиція має право на існування, оскільки чинним законом не передбачено жодної санкції за не приведення статуту Товариства у відповідність Закону № 2275-VIII, а єдиним наслідком не вчинення вказаних дій є втрата чинності деяких положень установчого документу.
Однак, в даному випадку доцільно говорити не про відповідальність або вплив з боку державних органів, а про переваги, які надає Закон № 2275-VIII та які учасники мають право закріпити в статуті свого Товариства.
Слід пам’ятати про те, що статут це не просто документ, який необхідно подати державному реєстратору для створення Товариства, а це основний внутрішній акт, який регулює питання створення, діяльності та припинення Товариств, визначає та захищає права й інтереси учасників Товариства.
Серед причин, які змушують замислитись над необхідністю приведення статуту Товариства у відповідність до Закону №2275-VIII, можна виокремити наступне:
- відмова скрупульозних контрагентів та банків від співпраці з Товариством, яке діє на підставі статуту, що суперечить положенням чинного законодавства;
- відмова від прийняття документів для участі у тендерах або дискваліфікація учаника;
- економія часу та фінансів в майбутньому (відповідно до Закону № 2275-VIII в статуті можна не зазначати: адресу місцезнаходження Товариства; розмір статутного капіталу; інформацію про засновників та розмір, належних їм часток; види діяльності та ін. Таким чином, виклавши статут Товариства у новій редакції й виключивши вказані відомості, в майбутньому можна затверджувати відповідні зміни без реєстрації нової редакції статуту);
- можливість передбачення в статуті обмеження щодо зміни співвідношення часток учасників Товариства;
- можливість передбачення в статуті детального порядку вступу до Товариства та виходу з нього (що може бути корисним для залучення додаткового фінансування на розвиток вашого бізнесу);
- можливість передбачення в статуті індивідуальних положень з загальних питань діяльності Товариства, які вже врегульовані в законі (наприклад: передбачення додаткових випадків скликання загальних зборів; віднесення до виключної компетенції загальних зборів учасників інших питань, ніж передбачених законом; передбачення іншого порядку реалізації переважного права учасників Товариства; передбачення іншого строку, порядку, розміру та способу проведення розрахунків з учасником, що виходить з Товариства, а також порядку вибору суб’єкта оціночної діяльності; та ін.).
Отже, приводити статут Товариства у відповідність до закону № 2275-VIII чи ні – вирішувати лише учасникам такого Товариства. Однак, при прийнятті рішення з цього питання, слід пам’ятати про те, що статут це не просто документ, який необхідний для створення та існування Товариства, а це основний внутрішній акт, який регулює питання створення, діяльності та припинення Товариств, визначає та захищає права й інтереси його учасників, забезпечує стабільну та ефективну роботу Товариства.
ДОВІДКОВО:
Для запобігання проблемам у роботі Товариства, що можуть виникнути у разі невідповідності його статуту вимогам законодавства, спеціалісти Адвокатської компанії «Кравець і партнери» готові проаналізувати статут Товариства на предмет його відповідності положенням чинного законодавства та, у разі необхідності, розробити й зареєструвати нову редакцію статуту.
Для початку роботи в цьому напрямку, необхідно надіслати нам скан-копію чинної редакції статуту Товариства, після чого спеціаліст з корпоративного права безкоштовно проаналізує його і повідомить Вам про необхідність (чи не доцільність) оновлення положень статуту.