«Референдум» у вигляді опитування – передвиборний піар чи дійсно думка громадян має значення?

Президент України анонсував питання, що будуть винесені на загальнонаціональне опитування 25 жовтня 2020 року в день проведення місцевих виборів.

Глава держави повідомив, що загалом у день проведення місцевих виборів 25 жовтня громадянам України буде поставлено п’ять суспільно важливих питань.

За повідомленням ЗМІ опубліковано бланк із самими запитаннями:

Перше – Чи підтримуєте ви ідею довічного ув’язнення за корупцію в особливо великих розмірах? (хоча на сайті Президента воно звучить дещо по-іншому – Чи потрібно запровадити довічне ув’язнення за корупцію в особливо великих масштабах?)

Друге – Чи підтримуєте ви створення вільної економічної зони на території Донецької та Луганської областей? ( на сайті Президента воно озвучено трохи в іншій редакції – Чи підтримуєш ти створення на Донбасі вільної економічної зони?)

Далі виключно зі ЗМІ.

Третє – Чи підтримуєте ви скорочення кількості народних депутатів до 300?

Четверте – Чи підтримуєте ви легалізацію канабісу в медичних цілях – для зменшення болю у важких хворих?

П’яте – Чи підтримуєте Ви право України на використання безпекових гарантій, визначених Будапештським меморандумом для відновлення її державного суверенітету й територіальної цілісності?

Якщо дивитись на все це разом виникає враження якогось абсурду та піару з питань, що в останні часи підігрівають громадську думку. Єдине, не вистачає ще питання про подвійне громадянство і тоді був би повний комплект.

Якщо ж придивитись до кожного питання окремо і на якусь невеличку мить уявити, що це серйозно, тоді виникає інше питання – а як це реалізувати на практиці, а не виключно за допомогою декларацій на кшталт – за все добре, проти всього поганого.

Хтось взагалі дає раду, скільки та яких змін у діюче законодавство потрібно внести, щоб ці питання у разі їх всенародного схвалення були впроваджені в законодавчому полі та узгоджувались з нормами не тільки українського, а й міжнародного права.

А крім того, хтось порахував наслідки такого впровадження. На мою думку – ні. Тому все це і натякає виключно на піар.

Якщо взяти кожне питання окремо.

Перше. Щодо довічного ув’язнення для корупціонерів. Тобто, пропонується така міра відповідальності лише за нанесення шкоди в особливо великих розмірах.

Тобто, крадіжка, грабіж, розбій, вимагання, шахрайство, привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, умисне знищення або пошкодження майна, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням, видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону, ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, умисне знищення або пошкодження майна захисника чи представника особи, при нанесенні шкоди в особливо великому розмірі не будуть каратись довічним позбавленням волі, а якщо на ті ж самі суми будуть вчинені злочини шляхом зловживання службовим становищем вже буде довічне позбавлення волі.

Якось виглядає не логічно, особливо з точки зору справедливості та орієнтації держави на захист прав громадян, а не держави. Що у свою чергу призведе виключно до корупції у правоохоронних органах, а також шаленим витратам з бюджету на утримання цілої армії корупціонерів, якими стати з нашим законодавчим полем не дуже складно.

Варто пригадати вислів з книги Антуана де Сент-Екзюпері. Цитадель – «Які б не були благородні твої жандарми і ти сам, якщо ти зробиш жандармів суддями, виживуть одні негідники. … Будуючи корабель, жандарм постарається знищити море».

І саме це очікує на Україну у разі прийняття таких змін. Не говорячи вже про рівень українських «жандармів».

Друге. Щодо вільної економічної зони. У нас вже є така – Крим. 5 років існує. Окрім визнання кримчан нерезидентами та списання кредитів більш нічого не відбулось.

Третє. Про скорочення можемо говорити вічно. А чи знайдеться потрібна кількість народних депутатів готових проголосувати за відповідні зміни до Конституції України? Питання риторичне.

Четверте. До відома Президента, звичайно, якщо таке питання є, то хворим, які потребують наркотичні знеболювання, його виписують і зараз.

П’яте. У разі голосування, які наслідки, що зараз заважає звернутися до наших «вічно стурбованих» гарантів?

Тому, особисто у мене, ці питання викликають виключно враження піару для хоч якогось збереження рейтингу провладної партії, яку вирогідно очікує повне фіаско з огляду на ті дії та законопроекти, що приймались у турбо-режимі та призвели до ще більшого зубожіння українців і втрати прав громадян.

Й до речі, не потрібно плутати конституційний референдум з опитуванням, яке не має жодної юридичної сили.

Ростислав Кравець

Адвокат, голова профспілки – Українська незалежна фундація правників, ГО «Правова держава», Віце-президент Світового конгресу українських юристів і Всесвітнього юридичної альянсу, старший партнер Адвокатської компанії «Кравець і партнери»

РЕЗОНАНС

Оставьте комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Прокрутить вверх

Заказ обратного звонка