Схуднути до літа вже не вийде. Попри заяви мерів низки великих міст запуск спортзалів 23 травня так і не відбувся. Тепер же українці, які трохи втратили форму і стали жадібні до соціалізації, нарешті зможуть почати приводити себе до пуття вже з 1 червня. Принаймні, про це говорять головний санітарний лікар країни і міністр охорони здоров’я.
Але рутина спортклубів докорінно зміниться. Нещодавно головний санітарний лікар опублікував “Проект тимчасових рекомендацій для організації протиепідемічних заходів”, згідно з яким працівникам залів знадобляться маски, а деяких відвідувачів впускати відмовляться.
Чи зможуть клуби впровадити всі рекомендації, скільки грошей вони втратили на карантині і чи будуть вони підвищувати ціни на абонементи – в нашому матеріалі.
Чи готові клуби до нових правил роботи
Згідно з новими рекомендаціями, на самостійні заняття в зали будуть впускати обмежену кількість людей. Максимум відвідувачів буде залежати від площі спортклубу: на кожні 10 квадратних метрів дозволяється тренування одного клієнта. Для групових занять норматив більш жорсткий: одна людина на 5 квадратів, і не більше 10 осіб. Всі вони допускаються на тренування лише за попереднім записом.
Директор з розвитку однієї зі столичних мереж фітнес-клубів розповідає, що подібне обмеження – не проблема.
“Складно уявити ситуацію, щоб займалося одразу 50 осіб – це не про нашу бізнес-модель”, – каже Ігор Брандін.
Проте маленьким клубам складніше. За площі приміщення в 80 квадратів у “годину пік” зможуть займатися лише 8 осіб. В одному із спортклубів, який знаходиться у житловому масиві на околиці Києва, нам розповіли: зал розділено на чотири кімнати, і в кожній з них за новими правилами може перебувати не більше двох осіб, які тренуються.
Для дітей до 14 років групові заняття і зовсім на паузі. Звідки взялася така вимога – незрозуміло, адже діти не перебувають в особливій групі ризику захворюваності на коронавірусну інфекцію. Ба більше, дані дослідників, навпаки, показують, що діти навіть менше ризикують після хвороби Covid-19 “підхопити” ускладнення.
Що ж стосується температурного скринінгу співробітників і відвідувачів, Брандін припускає, що його буде легко проводити, – точно так само, як це зараз працює і в деяких торгових мережах. Безконтактні термометри вже закуплено, тому співробітників із підвищеною температурою допускати до роботи не будуть, як і відвідувачів. Щоправда, в ефективності такого заходу теж є сумніви, адже коронавірус може протікати і безсимптомно, а такі термометри часто схильні помилятися. Недарма ж після запуску метро обов’язковий скринінг так і не запровадили. Епідеміологи ж взагалі кажуть: краще, щоб адміністратор просто проводив візуальний огляд.
Також клуби повинні стежити за дотриманням дистанції між відвідувачами. Як це зробити – до кінця не зрозуміло.
“Із спірних моментів є те, що в клубах не допускається скупчення людей в окремих зонах. Але тут питання до свідомості людей, щоб вони самі розуміли, що не потрібно один до одного підходити впритул. Я слабо уявляю, як ми повинні чинити, якщо вони стануть порушувати ці вимоги”, – розповідає Брандін.
Тренажери для кардіотренувань повинні бути за 2,5 метри один від одного. Подібне обмеження діє і в Гонконгу. Але там площі використовують більш раціонально. Між тренажерами, які щільно стоять, у тому числі і біговими доріжками, встановлюються перегородки. Як вмістити в маленькому залі тренажери з таким радіусом – загадка.
Працівники спортзалів мають бути в масці/респіраторі й одноразових рукавичках. В “Атлетіко” нам розповідають, що для співробітників вже закуплено 5-денний запас засобів захисту, як це і було рекомендовано. Перед змінами для персоналу будуть проводити навчання про те, як ними користуватися і правильно утилізувати. А в деяких клубах збираються видавати рукавички ще і відвідувачам, щоб полегшити подальшу дезінфекцію. У згаданому ж Гонконгу це і зовсім обов’язкова вимога.
Але рука в рукавичці потіє, ковзає, тому займатися в таких умовах не зовсім безпечно. Окрім того, останні дослідження показують, що еластичні рукавички не тільки пропускають частинки вірусу, але і затримують його в своїх “порах”. Тому, якщо голою рукою доторкнутися до тренажера, на якому займався хворий на коронавірус, а потім почухати ніс, це може становити навіть меншу загрозу, ніж якщо зробити це в рукавичці. Втім, поки що конкретних висновків епідеміологів з цього приводу немає.
Зал за новими вимогами необхідно дезінфікувати кожні 2 години і відразу після занять. Антисептики повинні розташовуватися на вході в приміщення та біля тренажерів. Представники спортклубів коментують: цих норм дотримувалися ще до закриття на карантин, бо турбувалися про здоров’я відвідувачів. Також вони розраховують на свідомість громадян, що вони стануть протирати після себе контактні частини тренажерів.
Провітрювати приміщення необхідно не менше 15 хвилин до відкриття і протягом дня. Для більшості мереж це стандартна процедура. Існують міжнародні норми, згідно з якими повітря в приміщенні змінюється кожні 10 хвилин завдяки механічній вентиляції. Якщо працює тільки один кондиціонер, він сушить слизові оболонки, й організм більш чутливий до вірусів.
Душ і роздягальні може бути заповнено лише на 50%. Багаторазові тканинні рушники видавати більше не будуть – доведеться користуватися паперовими. Спеціально для їх утилізації встановлять спеціальну тару. Щоправда, найпевніше, можна буде користуватися і своїми індивідуальними рушниками – про це в рекомендаціях нічого не сказано.
Також клубам доведеться прибрати рекламні брошури, журнали. Передбачається, що через них зараження може відбуватися швидше. Фітнес-бари, SPA, масаж – під забороною. А от щодо басейнів все неоднозначно.
У рекомендаціях від травня їхню роботу заборонено, але 26 травня головний санлікар Віктор Ляшко заявив: їхню роботу все ж таки дозволять. Це було б логічно, адже вода в басейнах хлорується, тому коронавірус в ній не виживе. А постійна комісії з питань техногенно-екологічної безпеки КМДА вирішила басейни поки не відкривати.
Сьогодні-завтра на сайті МОЗ повинні будуть розмістити уточнені рекомендації. Як спортклубам встигнути за кілька днів адаптуватися до нових правил – незрозуміло.
Деякі спортзали планують впроваджувати і власні обмеження заради збереження здоров’я відвідувачів та персоналу. Один із маленьких клубів поки запускає тільки індивідуальні тренування. У деяких роздягальнях планують закрити частину шаф. Від нижніх і верхніх шафок ключі видавати не будуть, щоб люди могли дотримуватися дистанції. Мережа “Атлетіко” буде тимчасово усувати від роботи людей старше 60-річного віку.
Що буде із порушниками нових правил
Далеко не всі зали готові до нових правил роботи. У спортклубі “5 елемент”, наприклад, нам відповіли, що тільки побачили постанову від 18 травня, і поки її вивчають. А в мережі фітнес-клубів “Дії” коментувати ситуацію відмовляються, поки немає офіційних даних про те, на яких умовах і з якої дати дозволяється робота.
Чи будуть штрафувати тих, хто не встигне запровадити нові стандарти до 1 червня, якщо правила залишаться без змін? І чи доведеться тим клубам, які не будуть здатні виконати рекомендації, працювати “за зачиненими дверима”?
Поки йдеться лише про рекомендації. З юридичної точки зору спортзали не зобов’язані неухильно виконувати всі приписи від Ляшка. Тим паче, що аргументації для багатьох обмежень немає.
“Це лише рекомендації. У нас взагалі немає санітарно-епідеміологічної служби. Протоколи про штрафи, якщо їх буде виписано, можна буде легко оскаржити. На мій погляд, самі ці обмеження зовсім безглузді. Навіщо забороняти конкретно басейни – незрозуміло. В душових і спортзалах вірус, мабуть, не поширюється. Абсурд за абсурдом. Враховуючи те, з якою системністю у нас впроваджувалися карантинні обмеження, найпевніше, нас чекає друга хвиля захворюваності”, – ділиться думкою адвокат Ростислав Кравець.
Щоб оскаржувати штрафи, спортзалам доведеться заплатити судовий збір мінімум у 420 гривень, відповідно до зміненої практики Верховного суду. Але це навряд чи стане проблемою.
Однак, якщо згадати про те, як впроваджувався масковий контроль у магазинах, який теж мав лише характер рекомендацій, можна зробити висновок, що спортзали все ж будуть дотримуватися нових правил. В умовах “посткарантинної депресії” для маленьких спортзалів штраф у 51 тисячу гривень може виявитися вбивчим, тому, найімовірніше, вони будуть дотримуватися всього, навіть необов’язкових приписів.
Але набагато більше на мережі тиснуть не нові рекомендації, а фінансовий ефект від минулих 2,5 місяців. Всі опитані нами клуби заявили, що абонементи було продовжено на строк карантину. А це означає суттєві збитки.
Середній мережевий клуб із басейном за день простою втрачає близько 100 тисяч гривень, за час карантину – до 8 мільйонів гривень. Утім, це лише приблизні оцінки. Багато що залежить від розташування точок, їхньої кількості, вартості оренди й інших нюансів. Навіть приблизні дані про втрати українські компанії називати відмовляються.
“Є прямі і непрямі втрати. За 2,5 місяці того, як зали було закрито, ми не змогли заробити. Окрім того, карантин якраз припав на пік сезону. Перед спокійнішими річним місяцями, коли відбувається природний спад, нам не вдалося підготуватися і заробити”, – каже Ігор Брандін.
Але великі мережеві клуби не постраждали від карантину занадто критично, оскільки в них є запас міцності за рахунок річних абонементів відвідувачів. Особливо це стосується елітних мереж, клієнти яких платоспроможні. Деякі клієнти взагалі увійшли в становище залів і сплатили абонементи авансом.
Що ж стосується маленьких залів, то достатніх “подушок безпеки” у них не було. Власник одного із таких залів розповідає, що виручка від нього невелика. За будні дні зал тільки відбиває оренду та податки, і близько 8 днів на місяць приносить прибуток. Ніякої підтримки від держави дрібні фітнес-гравці не отримують. Під час карантину банки відмовляли їм у кредитах, тому власникам такого бізнесу доводилося позичати гроші у знайомих, щоб виплачувати хоча б частину грошей співробітникам.
“Ми зараз у роздумах, чи є сенс відкриватися. За період карантину були суттєві фінансові втрати, і витрати зараз тільки зросли. Але і закрити зал – нереально, адже є зобов’язання перед клієнтами. Абонементи на період карантину було заморожено, і тепер ми просто зобов’язані надати оплачений час. Будемо раді, якщо вийдемо в нуль. Найпевніше, будемо в мінусі все літо. А про осінь і страшно думати”, – розповідає власник столичного клубу на Правому березі.
Чи зростуть ціни на абонементи
Нові правила передбачають і зростання витрат: закупівлю дезінфекційних засобів та засобів індивідуального захисту, обладнання для температурного скринінгу. І це в умовах обмежень на відвідуваність. Окрім того, саме фітнес-бари, SPA-послуги, масажі, які тепер під забороною, зазвичай приносять спортклубам значну частину доходу. Зали не зможуть заробити на салатах, батончиках, коктейлях, спортивному харчуванні.
Теоретично, зали повинні були б тепер підвищити вартість своїх послуг. Тим паче, що зростання цін назріло і раніше. Протягом останніх двох-трьох років багато спортзалів практично не розуміли ціни, орієнтуючись насамперед на масовість відвідувань.
Спортзали дають різні оцінки повернення клієнтів. Більшість представників мереж прогнозує, що через місяць послугами спортзалів буде користуватися близько 80% від колишньої кількості клієнтів. Імовірно, що замість купівлі річних абонементів вони будуть частіше звертати увагу на місячні абонементи або, як і під час карантину, продовжать бігати в сусідньому парку і переглядати відеоуроки.
Однак у нинішній ситуації зростання цін навряд чи можливе, вважає Ігор Брандін.
“Звичайно, збільшаться накладні витрати. Але наша робота залежить від ситуації на ринку. Не думаю, що він дозволить спокійно підвищити ціни, оскільки платоспроможний попит населення впав. Окрім того, частина людей утримається від купівлі річних абонементів з побоювань другої хвилі епідемії. Не виключено, звичайно, що для мережі не залишиться іншого виходу, як підвищувати розцінки. Але це вже крайній випадок, коли інших варіантів для виживання не буде”, – говорить він.
А маленькі клуби і зовсім ставлять на повернення лише 30% від весняної кількості клієнтів. Підвищувати ціни не планують: побоюються, що тоді точно втратять і тих клієнтів, які є зараз. Деякий час збираються протриматися на плаву без прибутку.
Деякі спортзали планують переходити на нові формати роботи. Наприклад, замість річного абонемента планують пропонувати картку на обмежену кількість візитів. Багато популярних мереж світу вже зараз відмовляються від “вільного відвідування” і переходять до запланованого. З допомогою запису клуби зможуть краще розподіляти навантаження.
Така практика використовувалася і для обходу карантинних правил. Не секрет, що двері деяких спортклубів було відчинено перед постійними клієнтами. Розрахунок відбувався тільки готівкою або ж здійснювалися перекази на картку. У деяких мережах нелегальні послуги стали дорожчими.
Один зі спортзалів розіслав усім своїм постійним клієнтам запрошення вступити до чату у “Вайбері”. Там оголосили, що до кінця карантину клуб працює з 9-ї до 21-ї, і запропонували людям записуватися на певний час. Таку практику вирішили залишити і після пом’якшення обмежень.
Таблиця запису відвідувань одного із маленьких столичних клубів.
“Суворого обмеження за часом немає. Виходимо з розрахунку середнього відвідування в півтори години. Якщо збираєтеся довше – просто записуйте час з – до. Нам головне розвести потоки відвідувачів”, – пише в чаті адміністратор клубу.
Такі онлайн-таблиці, до речі, можуть скорочувати витрати клубів на адміністраторів. На тренування клієнти можуть записатися самі, отже, потреба в людському ресурсі відпадає. Також онлайн можна продовжити, заморозити свій абонемент.
Заняття із тренером у новому форматі
Окрім запланованих відвідувань, деякі спортклуби розмірковують над продажем абонементів відразу в комплексі з індивідуальними тренуваннями і персональним онлайн-супроводом від тренера. Це необхідно, щоб підтримати працівників, які тривалий час перебували “на мілині”. Справа в тому, що частина клубів підтримувала деяких співробітників на карантині, але зробити цього для всіх фінансово не могли.
“Біль сфери полягає в тому, що заборона на роботу клубів у карантин виявилася абсолютно безглуздою. Рівень заражуваності особливо не знизився, люди ввечері в транспорті їздять битком і зі спущеними масками. Тим часом як ще два тижні тому не можна було зайти в паркову зону, а люди, які могли годувати себе і свої сім’ї, залишилися безробітними без будь-яких соціальних виплат”, – ділиться думкою про запуск спортзалів фітнес-тренер мережі Sportlife.
Деякі спортклуби влаштовували онлайн-марафони, щоб хоч якось монетизувати роботу тренерів на час карантину. Але особливим попитом вони не користувалися, адже домашні тренування є у відкритому доступі в інтернеті. Успішними виявилися лише проекти з двостороннього зв’язку, коли тренер міг бачити своїх підопічних і коригувати техніку вправ. Тренування адаптували, тому люди можуть займатися на невеликій площі із власною вагою.
Багато тренерів стали вести клієнтів самостійно, активніше розвивати свої сторінки в instagram, продавати плани харчування, приїжджати до людей додому. Деякі були змушені порушувати протиепідеміологічні заходи.
“Спершу дістав TRX-петлі і тренував небагатьох своїх клієнтів у парку. Потім парки закрили, я докупив гантелі, вішав ті ж петлі на перила на вулиці і тренував у себе у дворі. У нас двір закритий, земля не муніципальна, тому ніхто нічого мені там робити заборонити не міг. Коли нам повідомили що відкриття не буде ледь не до липня, то я плюнув і пішов тренувати в інший зал, який працює по-тихому в карантин. Туди підтягнулися більшість моїх підопічних. Решта ж чекають офіційного відкриття нашого клубу з 1 червня. Я відносно безболісно все це пройшов. Загальна картина гірша, ніж із моїх слів”, – розповідає тренер.
Однак співробітники спортклубів насторожено ставляться до обіцянки відкрити спортзали з початку літа. Через колишні заяви вже виникали проблеми з організацією роботи, бо карантинна політика влади постійно змінювалася.
“Велика частина співробітників після оголошення карантину виїхала зі столиці. Дізнавшись про те, що з 23 числа нам дозволено працювати, ми попросили їх повернутися, багато хто купив квитки. Але виявилося, що це був фальстарт. Вийшли накладки. Ситуація вимушена, на владі лежить велика відповідальність, і ми це розуміємо”, – каже Ігор Брандін.
Чи приживеться практика купівлі абонементів разом з індивідуальними заняттями – невідомо. Самі тренери розповідають, що всі їхні постійні клієнти вже “стають у чергу”, тому потреби в ній немає. Вартість індивідуальних тренувань поки також підвищувати не планують.
Що ж до обмежень, то їх тренери не критикують. Маски особливо заважати не будуть, оскільки є досить легкими і невідчутними. За їхніми словами, набагато важливіше, щоб фітнес-бізнес не стали “кошмарити” перевірками і штрафами. Решта – дрібниці.
Анна Пєшкова, 112.UA