Державна судова адміністрація у Києві відреагувала на інформацію “Страни” про системну нестачу поштових марок та конвертів, що суттєво ускладнює всі процеси та затягує перебіг розгляду справ.
Щоправда, ця реакція виявилася своєрідною. Так, у територіальному управлінні Державної судової адміністрації України у Київській області заявили, що це фейк. А у судовій адміністрації міста Києва повідомили, що всі столичні суди забезпечені необхідними ресурсами (поштові марки, папір, конверти, картриджі для принтерів тощо) “як мінімум на перше півріччя 2023 року, а також довше”. Крім того, в Управлінні заявили, що не отримували жодної скарги чи звернення щодо наявності проблем, про які повідомила “Страна”.
Водночас, опитані “Страною” адвокати продовжують наполягати, що проблема з нестачею марок та конвертів існує, причому вже досить давно. І призводить до того, що сторони процесу вчасно не отримують повістки та тексти рішення судів, а сам розгляд справ затягується. Особливо сильний дефіцит марок, за словами опитаних “Страною” юристів, спостерігається у Подільському, Шевченківському, Дарницькому та Печерському судах Києва, а також в Обухівському суді Київської області. Проте тією чи іншою мірою ця проблема є актуальною для судів у всіх регіонах України.
“Якщо судова адміністрація не знає про наявність проблем з марками, нехай чиновники самі спробують отримати повістку – паперову, поштою, а не смс. Їм пощастило, що адвокати йдуть назустріч суду і погоджуються, щоб нас інформували про засідання електронною поштою або по телефону. Зрозуміло, ми люди сучасні, намагаємося користуватися системою “Електронний суд”, яку, до речі, періодично глючить. Ми йдемо на це, щоб не ставити процесуальні терміни в залежність від наявності відсутності у суду поштових марок. Ми суд поважаємо, і вважаємо, що такі речі не повинні впливати на терміни розгляду справ. Хоча цілком можна було впертись і сказати: мобільним телефоном я не користуюся з релігійних переконань, електронки у мене немає, тому надсилайте мені повідомлення у порядку, передбаченому КПК, у відповідні терміни”, – відреагував на повідомлення судової адміністрації адвокат Євген Солодко, який спочатку розповів “Страні” про цю проблему.
За словами адвоката Ростислава Кравця, дефіцит марок та конвертів у судах існує вже третій рік.
“Це загальновідома проблема – у ряду судів коштів на відправку кореспонденції поштою немає. Йдеться не тільки про дефіцит марок – конвертів теж. Це призводить до того, що сторони не можуть бути своєчасно та належним чином повідомлені про судові засідання, не можуть спрямовуватись відповідні процесуальні документи, матеріали для проведення експертиз, тому що суди не мають коштів на поштові послуги, і все це в цілому призводить до затягування розгляду справ у судах, і така ситуація триває вже третій рік”, – каже “Страні” Ростислав Кравець.
Водночас, у рамках диджиталізації повістки до суду почали надсилати в електронному вигляді.
“Останнім часом, з розвитком електронного судочинства та “Дії” повістки приходять електронкою, або в систему “Електронний суд” – тим, хто в ній зареєстрований. Приходить на Вайбер, смс-повідомленням. Але проблема відсутності коштів для відправки кореспонденції є, і заперечувати її дивно. Те, що нібито скарг не зафіксовано – це теж певна маніпуляція. Від того, що вони перевели розсилку повісток в електронний формат, проблема не зникає. Ви ж матеріал для експертизи не надішліть електронною поштою”, – зазначає Ростислав Кравець.
Крім того, дефіцит марок має і більш серйозні наслідки. Адвокати розповідають, що суди касаційної інстанції скасовують рішення апеляції через те, що учасникам процесу належним чином не було повідомлено про засідання та не отримали сам текст рішення суду поштою, як має бути за процедурою.
“Часто сторони процесу використовують це як спосіб скасування законних рішень судів – через те, що було порушено процедуру повідомлення”, – каже Кравець.