Не можна виключати, що надалі низка українських та міжнародних судів визнають подібні дії МЗС незаконними.
Активне обговорення в Україні та за її межами викликало рішення нашого МЗС обмежити надання консульських послуг для військовозобов’язаних українців за кордоном.
У Дмитра Кулеби наголосили, що це тимчасове обмеження знадобилося для того, щоб узгодити документацію із новим законом про мобілізацію. Проте після призупинення надання консульських послуг чоловікам мобілізаційного віку за кордоном у соціальних мережах вибухнув справжній скандал. Люди обурені діями влади та наголошують – це порушує норми Конституції України.
Чи зможе держава виграти, відмовившись від своїх громадян (адже люди можуть почати масово відмовлятися від громадянства, намагаючись отримати паспорт тієї країни, де вони перебувають)? Плюси та мінуси такого рішення влади? Видання “Коментарі” із цими питаннями звернулося до експертів.
Відсутність логіки та приниження і без того знедолених громадян України
Голова профспілки Українська незалежна фундація правників, голова АО “Кравець та партнери”, адвокат Ростислав Кравець зазначає, що вчора ввечері на сайті МЗС вийшло роз’яснення щодо надання консульських послуг. Там уточнили, що особи, які звернулися за ними до 23 квітня, отримають ці послуги у повному обсязі. Інші ж – нібито через мобілізаційні зміни, зможуть отримувати їх після набрання чинності відповідним законом (після 18 травня) за умови виконання певних вимог (уточнення військово-облікових даних).
“Подібні обмеження прав громадян за кордоном порушують, між іншим, міжнародні конвенції, а також права людини, – пояснює експерт. – Не виключаю, що надалі низка українських та міжнародних судів визнають подібні дії МЗС незаконними”.
Крім того, продовжує адвокат, подібні дії будуть завдавати величезних збитків Україні в ракурсі того, що громадяни просто не повертатимуться до нашої країни.
“Можливо, в цьому і є мета тих, хто ухвалює такі рішення. Ускладнювати життя українських громадян за кордоном, які виїхали туди як біженці, не від хорошого життя (це ж не “Батальйон Монако”), а тому, що їхнє житло зруйноване чи перебуває в окупації, бо їхнє життя тут постійно у небезпеці – це нонсенс! Виглядає неймовірно цинічно”, – вважає Ростислав Кравець.
За його словами, незрозуміла і сама ініціатива щодо військового обліку громадян за кордоном. У чому логіка? Припустимо, дізнаємося ми, що за кордоном є сотні тисяч чи навіть мільйони військовозобов’язаних – і що? Вони ж сюди не повернуться лише тому, що ми дізнаємося про це, зазначає експерт.
“Варто відзначити і те, що сам Кулеба визнав – зміни у законодавстві щодо військового обліку громадян за кордоном були ухвалені ще 2016 року. Але за вісім років вітчизняне МЗС фактично нічого не робило для імплементації цієї постанови Кабміну у життя. І як тепер це збираються зробити за кілька тижнів? І що це дасть Україні? Крім того, що відлякає громадян… Відсутність логіки та фактично приниження і без того знедолених громадян України, м’яко кажучи, дивно виглядають з боку держави”, – резюмує Ростислав Кравець.
Збиткове рішення для України
Аналітик “Центру розумних рішень” В’ячеслав Черкашин міркує так:
“За формою конфліктогену, відмова від надання консульських послуг державою частині громадян за ознакою території перебування – дискримінація. По суті, Справедливість (для тих, хто залишився в Україні) проти Конституції (конституційних прав тих, що поїхали)”.
Будуть інші наслідки, попереджає експерт. І демографічні, коли частина громадян остаточно ухвалить рішення не повертатися. І економічні, коли ті, що не повернулися почнуть повністю сплачувати податки за кордоном.
“Очевидно збиткове рішення для України”, – робить висновок В’ячеслав Черкашин.